Pengikut

Jumaat, 15 Jun 2012

Tempayan Yang Retak


Pada zaman dahulu, tinggal seorang lelaki yang menyara hidupnya dengan
berkhidmat kepada sebuah keluarga bangsawan. Dia melakukan segala kerja di rumah,
daripada membersihkan halaman,memandu kereta kuda, menjaga keselamatan keluarga
tersebut, termasuk juga mengangkut air dari sungai berdekatan. Isterinya pula mengemas
rumah dan kerja-kerja didapur.


Setiap hari, lelaki tersebut akan berulang alik ke sungai, mengambil air bagi mengisi kolah di
dalam rumah dengan mengandar dua buah tempayan.Malangnya salah sebuah tempayan itu sudah retak. Kesannya, air yang diangkut akan berkurungan kepada hampir separuh tempayan. Oleh yang demikian lelaki itu hanya mampu mengangkut air sebanyak satu setengah tempayan sahaja.


Demikianlah berterusan selama satu tahun lebih.


Satu hari, tempayan yang retak itu berasa sangat sedih. Diadukan rasa hatinya itu kepada lelaki itu.
"Maafkan saya kerana selama satu tahun lebih ini saya tidak mampu menjalankan peranan dengan baik.
Saya rasa sedih sangat" kata tempayan penuh kesal.
"Kenapa kamu cakap macam tu?Kenapa kamu sedih?" tanya lelaki itu.
"Aku sedih sebab aku hanya mampu mengangkut separuh sahaja air disebabkan fizikal aku yang tidak
sempurna ini".
"Kamu jangan sedih wahai tempayan. Dalam perjalanan balik ke rumah nanti, cuba kamu perhatikan di sebelah kanan jalan."


Lelaki itu mengangkut air seperti biasa dari sungai menuju ke rumah tuannya.
Namun tempayan itu tetap sedih atas kekurangan dirinya dan ketidakmampuannya memberikan khidmat terbaik kepada tuannya.
"Kamu sudah lihat di sebelah kanan jalan, bunga-bunga segar dan indah mekar di sepanjang jalan?" soal lelaki tersebut.
"Ya aku nampak. Tapi keindahan bunga-bunga itu tidak mampu mengurangkan rasa sedih dihatiku." jawab tempayan yang retak itu.
"Kamu tahu wahai tempayan. Sejak aku tahu kamu telah retak sedikit aku mula menanam
pokok-pokok bunga ini. Kamu tahu siapa yang menyiramnya setiap hari?"
"Tentulah kamu."
‘’Tidak, kamulah yang menyiramnya. Air yang meleleh keluar itulah yang menyiram bunga-bunga
itu selama ini. Kemudian aku akan petik bunga-bunga ini dan berikan kepada isteriku untuk dihias
dirumah tuan kita. Walaupun kamu sebuah tempayan yang retak, tetapi kamu tetap ada sumbangan."
Barulah tempayan yang retak itu berasa ceria kembali dan tidak gundah lagi walaupun ia hanya sebuah tempayan yang retak.

~ Pengajaran : Setiap manusia tidak sempurna dan ada kelemahan masing-masing. Namun Allah tidak menciptakan kekurangan atau kecacatan itu dengan sia-sia. Pasti ada kelebihan dari sudut yang lain dan pasti masih mampu memberi manfaat kepada ummah dengan caranya tersendiri.

Tiada ulasan :

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.